​​​​​​​Det Oehlenschläger-Tegnérske Stipendiefond – ÖT Legatet

Historie

Det Oehlenschläger-Tegnérske Stipendiefond blev stiftet i slutningen af 1800-tallet af Martin Weibull, historieprofessor fra Lunds Universitetet, og Carl Ploug, københavnsk digter og fra 1849 rigsdagsmedlem.

Stipendiet er til minde om Esaias Tegnérs kransning af Adam Oehlenschläger ved en begivenhed i Lund Domkirke i 1829, der sås som et tegn på, at fjendskabet mellem Nordens folk endeligt var forbi. En begivenhed, der også opfattes som begyndelsen på den skandinavistiske bevægelse. Det første stipendium uddeltes i 1872.

Administration

Stipendiefondet administreres af Akademiska Föreningen i Lund og Studenterforeningen i København.

For at kunne komme i betragtning

Man skal læse på en videregående uddannelse, og ansøgeren skal under studieopholdet bo i et andet nordisk land, dvs. Sverige, Norge, Finland, Island, Færøerne eller Grønland.

Den videregårende uddannelse skal læse på en af følgende universiteter: Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet, Copenhagen Buisness School, Aalborg Universitet (København), Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet (København),

Da det nordiske samarbejde, med hvad det indbefatter af socialt liv, er en grundsten i ÖT-legatet, er det vigtigt, at ansøger er aktiv eller har tilknytning til det akademiske foreningsliv. Derudover anbefales det, at man er medlem af Studenterforeningen.

Ansøgning

Ansøgningstidspunktet er hele året.

Ansøgningerne behandles to gange om året, medio november og medio maj.

Der anvendes intet ansøgningsskema.

Ansøgningen skal indeholde:

• Navn
  • E-mail og telefonnummer
  • Studieretning
  • Studiested, hvor ansøgeren vil studere
  • ECTS-point under opholdet
  • Afrejsetidspunkt og den forventede studietid
  • Budget for studieperioden
  • Oplysninger om deltagelse i akademisk foreningsliv
  • Oplysninger om evt. andre søgte legater
  • Studierelevante resultater, f.eks. karakterer og/eller anbefalinger
  • Øvrige relevante oplysninger

Ansøgningen stiles pr. brev, ikke e-mail til:

Det Oehlenschlæger-Tegnérske Stipendiefond
Att: Kontoret
Strandboulevarden 32
2100 København Ø

Ansøgningsfrist for foråret 2022 er slut april.

OBS. Kun de, der modtager støtte, vil modtage brev derom.