Studenterforeningen

Grundlagt 1820 i København

Studenternes Æreskunstner

I 2015 fejrede Studenterforeningen sin 195-års fødselsdag, hvilket også medførte, at Studenterforeningens Seniorat besluttede sig for at genoptage den traditionsrige fest, Studenternes Æreskunstner. Startskuddet til denne tradition skete i 1937, da blev Poul Reumert laurbærkranset som den første æreskunster i Studenterforeningen, herefter Kaj Munk i 1938, og sidenhen er mere end 30 kunstnere, skuespillere og musikere blevet æret ved højtideligheden. Oprindeligt var hæderen overvejende forbeholdt talescenens repræsentanter - særligt skuespillere og dramatikere - men gennem årene kom listen også til at tælle danske filminstruktører, dansere, forfattere og sangere, som blev hædret ved Studenterforeningens Æreskunstnerfest.

I 1955 blev der ikke kåret en æreskunstner, men  man valgte som et uhøjtideligt alternativ at udnævne Louis Armstrong, der samme aften havde givet koncert i KB-Hallen, til æresstudent. I mangel på laurbærkrans, blev han i stedet hyldet med en dansk studenterhue. I kølvandet på studenteroprøret og salget af Studenterforeningens bygning i 1972, mistede begivenheden sin hidtidige aura og mediebevågenhed. Studenternes Æreskunstner blev dog fortsat fejret i alternative rammer, og i 1994 blev Ghita Nørby hædret med prisen i Københavns Universitets Solennitetssal på Frue Plads. I 2015 valgte Studenterforeningens Seniorat at tildele æreskunstnerprisen til musiker og lyriker Steffen Brandt for hans mangeårige bidrag til dansk studenterliv, som også fejredes i Solenitetssalen under overværelse af næsten 200 gæster.

Æreskunsterne

1992 Jesper Klein

1994 Ghita Nørby

2015 Steffen Brandt